سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ |۲۸ صفر ۱۴۴۶ | Sep 3, 2024
سید حسین مومنی

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه علمیه اصفهان گفت: آنچه که پیامبر اسلام بر آن تأکید داشتند و ائمه اطهار(ع) توانستند با استفاده از آن دین را پیش ببرند توجه به دنیا و آخرت مردم در همه عرصه ها بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، در پاسخ به این سوال که امروز جامعه اسلامی و مسلمین برای رسیدن به قله های تمدنی و اخلاقی که مدنظر رسول خدا(ص) بوده چه کارهایی باید انجام دهد، اظهار داشت: تمدنی که توسط اسلام پایه گذاری شد و تا قرن چهارم هجری به اوج خود رسید پس از آن نشانه های افول در آن مشاهده شد و طبق فرمایشات رهبرمعظم انقلاب ما باید دوباره بتوانیم به قله های این تمدن دست پیدا کنیم.

وی افزود: ویژگی بارزی که پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام بر آن تأکید داشتند و اگر ما این موارد را رعایت کنیم خواهیم توانست به آن قله های تمدنی نزدیک شویم توجه همه جانبه و کامل به اسلام است.

معاون تبلیغ و فرهنگ عمومی حوزه علمیه اصفهان با بیان این که اسلام دین جامع و کامل برای دستیابی به آن تمدن است، گفت: توجه به عبادت، اخلاق در حوزه های فردی و اجتماعی، توجه به امت اسلامی، توجه به اقتصاد و معیشت مردم، توجه به محیط زیست، توجه به حقوق افراد در جامعه و حقوق حکمرانان و حاکمیت، توجه به امور سیاسی در جامعه، توجه به اقلیت ها و توجه به نوجوانان و جوانان در این تمدن جای دارد.

وی اضافه کرد: اگر ما در برهه هایی می بینیم برخی از آموزه های اسلام در جامعه پیاده می شود اما به آن پیشرفت مورد انتظار دست پیدا نمی کنیم دلیل آن همین امر است که ما می خواهیم اسلام را در یک یا دو عرصه پیش ببریم، در حالی که بافت اسلام و بافت آموزه های اسلامی باید در همه عرصه ها به صورت تراز با یکدیگر به جلو برده شود.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی، توجه ناهمتراز به عرصه های گوناگون را سبب تأخیر و یا نرسیدن به تمدن اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: نمی توانید در جامعه اسلامی مردم را به عبادت تشویق کنید و به مساجد دعوت نمایید، اما بانک ها، بانک های ربوی باشد و یا نمی توانید در جامعه ادعای معنویت نمایید در صورتی که در ادارات برای کارمندان اخلاق اسلامی و اخلاق سازمانی و منشور اسلامی نهادینه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: نمی توان از مردم توقع صداقت، انصاف و درستکاری داشت در صورتی که برخی از شرکت های بزرگ و حتی تحت اشرافیت حاکمیت با مردم با صداقت و انصاف برخورد نمی کنند.

معاون تبلیغ و فرهنگ عمومی حوزه علمیه اصفهان پیاده شدن عملی اسلام در همه عرصه ها را زمینه ساز روی آوردن مردم و تحقق تمدن اسلامی دانست و افزود: اگر اسلام در همه عرصه ها پیاده شود دیگر نیازمند هزینه‌های زیاد برای تبلیغات اسلامی و یا توصیه های مکرر مبلغین به مردم برای دعوت و عمل به اسلام نیستیم.

این کارشناس دینی عنوان کرد: اگر مردم ببینند اسلام در همه عرصه ها جاری می شود زندگی، رفاه، معیشت و آخرت مردم در همه عرصه ها تضمین خواهد شد، لذا آنچه که پیامبر اسلام بر آن تاکید داشتند و ائمه اطهار(ع) توانستند با استفاده از آن دین را پیش ببرند توجه به دنیا و آخرت مردم در همه عرصه ها بود.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی تاکید کرد: بنابراین تا این مسئله عملی نشود ما نیز متاسفانه گرفتار عمل کردن جزئی و بخشی به اسلام هستیم و این پیشبرد چندانی در جامعه نخواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha